Het klusteam van Welzijn Lansingerland. Vlnr: Henk Rensman, Andy Perdaan, Anneliese van Strien, Jan van Willigen, Ben de Jong, Ton Groenewegen, Jan Maree en Aad Metselaar. Niet op de foto Ad en Cor.
Het klusteam van Welzijn Lansingerland. Vlnr: Henk Rensman, Andy Perdaan, Anneliese van Strien, Jan van Willigen, Ben de Jong, Ton Groenewegen, Jan Maree en Aad Metselaar. Niet op de foto Ad en Cor.
BLIK OP DORSPGENOTEN

Klussers Welzijn Lansingerland

Algemeen

Deze week meerdere dorpsgenoten in één verhaal. Wat deze Lansingelanders bindt is dat ze vrijwillig actief zijn bij de klussendienst van Welzijn Lansingerland. Het idee om deze mensen eens in de picture te zetten, is afkomstig van Anneliese van Strien. Zij was ooit een van de oprichters van de Klussendienst van Bleiswijk, vele jaren geleden. Grappig en toevallig is het, dat zij nu als medewerker van Welzijn Lansingerland ‘beroepsmatig’ te maken heeft met de aansturing van de Klussendienst die een kleine tien vrijwilligers telt met allemaal hun eigen specialiteit en interesseveld. We ontmoeten een fiks aantal van deze mensen op een vrijdagmorgen bij De Leeuwerik in Bleiswijk.

Ton Groenewegen is van de vrijwilligers, maar hij staat deze morgen achter de bar om de bezoekers van koffie, thee en limonade te voorzien. En dus stellen we af en toe vanaf een afstandje een vraag, die hij met zijn vlotte babbel en zijn humor snel en adequaat beantwoordt. Het is al snel duidelijk dat de klussers mooi en nuttig werk doen en dat ze een leuk compleet team vormen. We praten met Aad Metselaar (84), Andy Perdaan (57), Jan van Willigen (72), Henk Rensman (65), Jan Maree (76), Ben de Jong (66) en met Anneliese van Strien die de samenkomst heeft georganiseerd. Ook Ad van der Meer (70) en Cor Kneppers (tegen de zestig) zijn lid van de Klussendienst maar zij konden niet bij het onderhoud aanwezig zijn. Uit de verhalen blijkt dat Berkel, Bergschenhoek en Bleiswijk van oudsher hun eigen klussendienst hadden/hebben. Dat was in de tijd dat de dorpen nog autonoom waren. Een aantal jaren geleden zijn Bleiswijk en Bergschenhoek de krachten gaan bundelen. Binnenkort is er een gesprek met de klussendienst in Berkel over mogelijke samenwerking. Uit de verhalen van de ‘klussers’ blijkt dat ze van oudsher allemaal hun eigen vakgebied en vakkennis hebben. Jan Maree heeft bijvoorbeeld een fietsenzaak gehad en is vooral goed in onderhoud en reparatie van rollators. Aad Metselaar heeft een lang verleden als elektrotechnicus bij Philips en is thuis in televisie, lampen, deurbellen, maar ook in verwarmingszaken. Andy Perdaan, de enige vrouw in het gezelschap, vindt het vooral leuk om bij mensen in de tuin aan de slag te gaan, met het planten van bollen, het verrichten van onderhoud dat de mensen zelf niet meer kunnen. Ben de Jong was heel lang onderhoudsman bij 3B-Wonen en had van daaruit al veel ervaring. Jan van Willigen was vleesvervoerder en Henk Rensman zelfstandig bakker. Zij pakken van alles aan!

Kan iedereen een beroep doen op de Klussendienst?
Anneliese: In principe wel maar wij zijn er niet om even het installatiewerk van de loodgieter, de timmerman of de verwarmingsman over te nemen. De Klussendienst is bedoeld voor kleine karweitjes die vooral oudere mensen vanwege hun leeftijd niet meer zelf kunnen doen of die simpelweg het geld niet hebben om een vakman of vakvrouw te betalen. Bij de Klussendienst betaal je twee euro per klus. Dat is natuurlijk vooral een symbolisch bedrag.

Voor wat voor soort klusjes komen jullie allemaal in actie?
Jan Maree: Dat kan echt van alles zijn in en rond het huis. Een verwarming die het niet meer doet omdat er water bijgevuld moet worden. Een deurbel die kapot is. Een lamp die het niet meer doet. Vaak kleine dingen waarvoor de mensen de technische kennis zelf niet hebben.
Henk Rensman: Soms zijn het kleine klusjes maar het kan ook een stukje langer duren. Pas heb ik voor een paar oudere mensen een kast in elkaar gezet. Die mensen dachten dat de kast kant en klaar geleverd zou worden. Mooi niet. Het was een bouwpakket. Ze hebben eerst een tijdje tegen die vijf pakketten aan zitten kijken. In het algemeen zeg ik dat mensen op leeftijd zo’n klus niet meer zitten. Kinderen hebben ze niet. Of die wonen ver weg. Door allerlei oorzaken kan een klus alsmaar blijven liggen. Eigenlijk is de Klussendienst niet bedoeld voor zo’n uitgebreid karwei, maar ja: ik heb het toch maar gedaan en die mensen waren me ontzettend dankbaar. Ze belden naar de coördinator met de vraag: hoe heet die man die onze kast zo mooi in elkaar heeft gezet? We hebben een bos bloemen voor hem, maar we weten niet waar hij woont. Ben ik uiteindelijk die bloemen maar even gaan halen bij die mensen. Ze waren ontzettend blij en dankbaar. En daar doe je het toch voor: om mensen die het vaak niet breed hebben te helpen.
Aad Metselaar vult aan: Mensen waar we wel eens geweest zijn, hebben soms ons eigen telefoonnummer dat ze dan rechtstreeks bellen als er wat is. Een tijdje terug werd ik gebeld door een oudere dame van in de negentig. De vrouw woonde alleen en was in paniek omdat ze de kachel niet lager kreeg. Het is eigenlijk niet de bedoeling dat wij op zaterdagavond laat nog op pad gaan voor een klusje maar ik heb het toch gedaan. Die vrouw had waarschijnlijk geen oog dicht gegaan als ik niet even die kachel lager gezet had. Vaak is het iets heel simpels en dan is het ook niet veel werk. En die mensen zijn er enorm mee geholpen.

We vragen de klussers wat de meest bijzondere klus was of het meest bijzondere verhaal waarmee ze onderweg werden geconfronteerd?
Jan Maree: Je maakt van alles mee en meestal is het gewoon leuk, maar je maakt ook tragische dingen mee. Mensen die echt eenzaam zijn en soms maar iets verzinnen om een klusser over de vloer te krijgen.
Ben de Jong: Mensen moeten steeds langer thuis blijven wonen en dat leidt tot veel eenzaamheid. Mensen die niet of nauwelijks familie hebben of ze hebben kinderen die ver weg wonen en niet zo makkelijk even langs kunnen komen. Als wij het idee hebben dat mensen eigenlijk bedoelen dat ze eenzaam zijn en meer aanspraak willen, dan geven we dat door aan Welzijn Lansingerland die daar dan verder mee aan de slag gaat. Je merkt gewoon dat veel mensen hun verhaal even kwijt willen. Je krijgt bij dit werk allerhande levensverhalen te horen. Tegen een vreemde praten veel mensen ook makkelijker over wat ze hoog zit dan tegen een bekende of een familielid.
Jan Maree weer: Je merkt inderdaad dat ook in een dorp als Bleiswijk mensen al jaren naast elkaar wonen zonder dat ze elkaar kennen. En als je elkaar niet kent, dan ben je ook niet geneigd om hulp te bieden of om hulp te vragen.
Jan van Willigen: Ik werd eens gebeld door een dame die zei dat haar elektrische stoel het niet meer deed. Ik wilde nog zeggen: dat is maar goed ook. Ze bedoelde natuurlijk haar elektronisch verstelbare de stoel.

Hoe veel klussen per jaar krijgt de Klussendienst van Welzijn Lansingerland te verwerken?
Anneliese: Ik denk dat het per jaar 150 tot 200 zijn. Het is met de huidige bezetting in elk geval goed te doen. Via dit artikel willen we wat meer bekendheid geven aan de Klussendienst. Er wonen heel veel oudere mensen in Lansingerland en dan is drie of vier klussen gemiddeld per week helemaal niet zo veel. Ik denk dat er veel mensen zijn die of de Klussendienst nog niet kennen of die een beetje schroom hebben om de Klussendienst te bellen. Ik zou zeggen: wees niet bang, bel ons gewoon en als iets niet kan of niet tot ons takenpakket behoort, dan hoor je het vanzelf. In de praktijk zal het best meevallen: onze mensen pakken heel veel dingen aan. In huis en nu dus ook in de tuin. Onze Andy wil zich helemaal op het tuinwerk richten en als mensen niet meer in staat zijn om bepaalde dingen zelf te doen, dan staat Andy in de startblokken om in actie te komen. En onze mannen zijn paraat voor allerhande werk binnenshuis. Voor de kosten hoeven de mensen het niet te laten. Twee euro per klus is echt een vriendenprijsje. Uiteraard moeten de mensen wel zelf eventuele materiaalkosten betalen.

Een aantal van jullie zijn al behoorlijk op leeftijd, maar jullie hebben zelf nog geen Klussendienst nodig?
Eenstemmig zeggen de klussers dat ze blij en dankbaar zijn dat ze zich voor een ander kunnen inzetten en dat ze intussen zichzelf goed kunnen redden. En als iets echt te technisch is of ze komen er niet uit, dan is er altijd wel een ‘kenner’ vanuit de Klussendienst die even zijn vakkundige licht erover wil laten schijnen.

Wie de Klussendienst Lansingerland denkt nodig te hebben voor een klusje binnen of buiten het huis dat niet haalbaar of betaalbaar is, kan bellen naar 010 – 522 55 45.

De Bleiswijkse Berkelaar Jan Maree vindt het kluswerk prachtig om te doen. Zijn specialiteit is ‘rollend en rijdend materieel’.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws

De burgemeester bracht een bezoek aan het zestigjarig huwelijkspaar. (Foto: John Hofman)
Echtpaar Stelpstra-van Loon zestig jaar getrouwd Algemeen 2 uur geleden
Het planten is professioneel uitgevoerd door medewerkers van het bedrijf Zoontjens boomprojecten.
Nieuwe treurbeuk op begraafplaats Smitshoek Algemeen 3 uur geleden
Vice-voorzitter René Lamens (links) bedankt Henny van den Bulk voor zijn financiële inzet voor de HVBR. (Foto: Erik van Dort)
Historische Vereniging Berkel en Rodenrijs blikt terug en kijkt vooruit Algemeen 4 uur geleden
Wethouder Simon Fortuyn slaat vakkundig de eerste paal voor het nieuwbouwproject buiteNOM de grond in. (Foto: Arie van Driel)
Eerste paal nieuwbouwproject buiteNOM geslagen Algemeen 5 uur geleden
Afbeelding
CDA blijft zich verzetten tegen zonnepark Roeleveenseweg Algemeen 18 uur geleden
Afbeelding
Op naar een gezonde leefstijl met Bettine van der Heijden Zakelijk 21 uur geleden

Uit de krant