Samenwerken voor herstel: De rol van werkgever, werknemer en arbodienst in verzuimbegeleiding
ZakelijkHoe vaak gebeurt het wel niet; je werknemer belt op een willekeurige ochtend naar personeelszaken om zich ziek te melden. Negen van de tien keer gaat het om een griepje die net even doorzet en je collega in bed houdt. Zeker na twee jaar afstand houden van elkaar en overmatig handen wassen steken nu de griepvirussen de kop op. Het ziekteverzuim neemt tijdelijk even toe. Je collega is een paar dagen niet aanwezig.
Verzuimbegeleiding
Maar wat als er een personeelslid structureel verzuimt? Is er misschien wat meer aan de hand? De meldingsfrequentie is wel erg hoog in vergelijking met andere collega’s. In gesprek gaan met die persoon is altijd goed, maar als werkgever maar zo even een diagnose stellen mag niet. Zeker niet als het uiterlijk amper zichtbaar is wat de werknemer mankeert. Omdat je als werkgever verplicht bent een arbobeleid te voeren, schakel je een deskundige in om je te helpen dit beleid zo goed mogelijk uit te voeren. In dit geval gaat het om verzuimbegeleiding. Lees hier meer over verzuimbegeleiding en hoe het zal helpen de werknemer zo snel mogelijk te laten terugkeren op de werkvloer.
Wet verbetering Poortwachter
Verzuimbegeleiding wordt gedefinieerd als de manier waarop je als werkgever omgaat met medewerkers die (door ziekte) uitvallen. Je bent als werkgever verantwoordelijk voor het geven van hulp tijdens zijn re-integratie. Hierbij ben je dus verplicht je te laten bijstaan door een team van deskundigen. Centraal staat de Wet verbetering Poortwachter, een hulpmiddel als je zieke werknemer langer dreigt uit te vallen dan nodig is. Effectief ingrijpen verkort het verzuim. De wet is een zeer strikt stappenplan dat door de drie betrokken partijen (werkgever, werknemer en arbodienst) moet worden opgevolgd tijdens de eerste twee jaren van ziekteverzuim. Ook betrokken zijn de casemanager en het UWV.
De arbo-arts
De bedrijfsarts, een deskundige uit het team van de arbodienst, beoordeelt of de medewerker arbeidsongeschikt is. In eerste instantie in relatie tot de eigenlijke werkzaamheden van de persoon, maar in ruimere zin wordt er ook gekeken naar vervangende werkzaamheden. De werknemer moet zijn volledige medewerking verlenen en het proces niet frustreren. Ook moet hij ervoor zorgen dat zijn herstel niet belemmerd wordt.
Jij als werkgever stelt zich hierbij proactief op en voert de gesprekken. Je mag ook een plan maken dat erop is gericht de werknemer terug te laten keren op het werk. Misschien is het handig deze gesprekken door de teamleider te laten voeren, iemand die dicht bij de zieke medewerker staat.
Verzuim terugdringen bespaart geld
In de twee jaar zijn er een paar ‘meetmomenten’ en met de zieke medewerker worden concrete doelen gesteld. Continu wordt er gekeken of er passende arbeid is te creëren en of de werkplek aangepast moet worden. De werktijden veranderen en de duur van de arbeid verkort als de omstandigheden dat vereisen. Voor beide partijen - werknemer en werkgever - is het beter als de werknemer niet alleen maar thuis zit. En, niet onbelangrijk, het bespaart de werkgever bakken met geld.