Planschaderegeling voor ondernemers centrum Bergschenhoek
Algemeen 1 keer gelezenBergschenhoek - Donderdag 20 oktober steunde de voltallige gemeenteraad een motie van de PvdA die het college opriep om zo snel mogelijk maar niet later dan 15 november 2022 álle ondernemers in centrum Bergschenhoek zo helder mogelijk en op schrift te informeren over de regeling waarmee ‘planschadecompensatie’ kan worden aangevraagd. Dit is een financiële compensatie voor personen of bedrijven die onevenredig veel schade ondervinden bij werkzaamheden die in het algemeen belang worden uitgevoerd.
De ingrijpende werkzaamheden rond de herinrichting in centrum Bergschenhoek zijn daar een duidelijk voorbeeld van. Die hebben nu een jaar geduurd, maanden langer dan voorzien, en de communicatie was op zijn zachts gezegd niet optimaal. De Dorpstraat was bijna een half jaar dicht, parkeerplaatsen verdwenen, voetgangers moesten over wankele planken, het was onveilig bij oversteken en overal lag zand. Ellende voor de ondernemers die hun klandizie sterk zagen afnemen in al die maanden. Diverse ondernemers hebben aangegeven hierdoor een flinke inkomstenderving te hebben gehad. Wethouder Fortuyn bracht na een rondvraag van WIJ Lansingerland begin september een bliksembezoek aan een stuk of vier ondernemers die het meest van zich had laten horen, maar daar bleef het wel zo’n beetje bij. Het is zeer aannemelijk dat ook andere ondernemers in Bergschenhoek minder omzet hebben gedraaid door de langdurige en ingrijpende werkzaamheden rond de herinrichting van het centrum. Ook zij moesten geïnformeerd worden, vond de PvdA-fractie
De motie roept daarnaast op om de ondernemers te faciliteren bij het indienen van een aanvraag. Daarmee bedoelen we: goed uitleggen hoe het werkt en vragen helder en tijdig beantwoorden. Tot slot spoort de motie het college aan om in de toekomst bij dergelijke grootschalige werkzaamheden in winkelcentra strakker te managen zodat het nadeel voor ondernemers zo klein mogelijk is. Wat ons betreft kan ook de centrummanager daarin een taak hebben, bijvoorbeeld bij het maken van een inventarisatie van de problemen die ondernemers ervaren bij dit soort grootschalige werkzaamheden en een strategie om gezamenlijk op te trekken bij behartigen van de belangen. Wethouder Fortuyn omarmde de motie volledig. Hij deed zelfs twee toezeggingen waartoe de motie niet opriep. Allereerst beloofde hij in de toekomst bij werkzaamheden in winkelcentra altijd actief te informeren over de planschaderegeling (die trouwens in de toekomst ‘nadeelcompensatie’ gaat heten). Ook zegde hij toe om coulant te zijn bij de keuze van het referentiejaar om inkomstenderving aan te tonen: geen coronajaar, maar bijvoorbeeld een jaar ervoor. Hij toonde zich heel betrokken.
De ervaren ellende en zorgen van de ondernemers worden hier niet per direct minder door, maar zij hebben nu allemaal een eerlijke kans om een aanvraag te doen voor de compensatie. En nu zo snel mogelijk richting een toegankelijk, mooi en zandvrij winkelcentrum van Bergschenhoek!