Zand, zand en nu ook wat sneeuw bij A16 Rotterdam
Algemeen 2 keer gelezenLansingerland –We raken er zo langzamerhand aan gewend om op de N209 langs de torenhoge zandbergen van de toekomstige A16 Rotterdam te rijden. Veel omwonenden vinden het interessant om meer over de werkzaamheden te weten, anderen hebben nog steeds moeite met deze uitbreiding van het wegennet. Hart van Lansingerland deed een - digitaal - rondje langs de bouwputten.
De totale benodigde hoeveelheid zand voor de aanleg van de A16 Rotterdam bedraagt 4 miljoen kuub. “Zo’n 3,5 miljoen kuub zand is inmiddels aangevoerd”, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Op de Landscheiding wordt gewerkt aan het viaduct over het spoor van de RandstadRail. Tot en met vrijdag 12 maart wordt een deel van de Landscheiding afgezet. Dit is de weg die loopt tussen Berkel en Rodenrijs en de kruising G.K. van Hogendorpweg/N471, onder de N209 door.
Recreaduct
In het nieuwe tracé komt ter hoogte van de Ankie Verbeek-Ohrlaan een ‘volledige aansluiting’. Dit betekent dat automobilisten op de A16 Rotterdam vanuit beide richtingen zowel naar de N209 als naar de Ankie Verbeek-Ohrlaan kunnen afslaan en dat zij op die wegen zowel in westelijke als in oostelijke richting de nieuwe A16 op kunnen rijden. Vanaf de Ankie Verbeek-Ohrlaan richting de kruising met de spoorlijnen van de Hogesnelheidslijn en RandstadRail wordt de A16 Rotterdam ingepakt met grondwallen van 4,5 m hoog. De grondwallen schermen de omgeving ook af voor geluid van de nieuwe rijksweg. Ter hoogte van het voormalige BP-tankstation wordt een recreaduct gerealiseerd. Dat is een fiets- en wandelpad met faunaverbinding.
Verbreding
De nieuwe weg krijgt overal 2x2 rijstroken, behalve in het gebied tussen de Vliegveldweg en de ingang van de nieuwe tunnel, daar krijgt de weg 2x3 rijstroken. Over een afstand van vier kilometer, tot aan de Wildersekade, is de rijksweg dus een forse verbreding ten opzichte van de al bestaande Doenkade.
Beschermd natuurgebied
Bij het nieuwe knooppunt Zestienhoven rijdt het verkeer in de toekomst vanaf de ‘verlengde’ A16, de A13 richting Delft en Den Haag op en vice versa. Het is een uitdaging om naast een vliegveld en aan de rand van een beschermd natuurgebied zo’n wegverbinding te realiseren. Om de weidevogels te ontzien wordt er tijdens het broedseizoen niet geheid.
Fietspad
Het bestaande fietspad aan de noordzijde van de Doenkade komt te vervallen, maar er blijft wel een aansluiting met recreatieve fietsroutes. Het fietspad aan de zuidzijde wordt verbreed en krijgt twee rijrichtingen.
Kijk voor meer informatie op www.a16rotterdam.nl. Door in te zoomen op de gele cirkels is op de interactieve projectkaart te zien hoe de A16 in het landschap wordt ingepast. Op Instagram en de Facebookpagina van A16 Rotterdam zijn allerlei nieuwtjes te vinden.