Afbeelding

Van platglas naar Bunnik Plants en Bunnik Creations

Algemeen 2 keer gelezen

Bleiswijk – Het kan geen toeval zijn. Precies op het moment dat men bij Bunnik Plants de tijdlijn van de familiegeschiedenis opnieuw tegen het licht houdt, meldt deze krant zich voor een interview over het familiebedrijf dat inmiddels gerund wordt door de derde generatie Bunnik, de neven Dennis en Thomas. 

Marketeer Ciamo Jähnichen zorgt voor de gastvrije ontvangst en vertelt intussen dat de infoborden met daarop de familiegeschiedenis, in een nieuw jasje gestoken worden. “Er is de afgelopen jaren veel moois gebeurd”, zegt Ciamo die samen met ons door de tijdlijn loopt totdat Dennis en Thomas zich aansluiten om hun persoonlijke verhaal te doen. 

De allereerste stappen in de potplantenkwekerij van de familie Bunnik zijn al in 1945 gezet toen Ferdinand en To (opa en oma van Dennis en Thomas en ouders van elf kinderen) begonnen met het kweken van groenten onder platglas in Pijnacker. Het was zwaar werk, alles laag bij de grond onder glazen ramen en het beperkte zich tot gewassen die niet hoger dan 40-50 cm bleven, zoals sla en komkommer. Zowel Dennis als Thomas herinneren zich het motto van vroeger: “Nooit met lege handen lopen. Je neemt altijd iets mee en altijd iets mee terug. Tegenwoordig heet dat Lean werken, toen heette dat je boerenverstand gebruiken”. Zij herkennen bij zichzelf ook de familietrekjes die door alle generaties heen lopen: “Prulletjes, rommeltjes en afval oprapen dat op de grond ligt en netjes voor je spullen zorgen”.

Als de tijd er rijp voor is, stapt het echtpaar Bunnik over naar de sierteelt, net zoals vele andere tuinders deden in die tijd. “Waarom eigenlijk?”, vraagt Ciamo zich af. “Het zal vast te maken hebben met de veranderde marktvraag”, vervolgt hij. “De familie staat altijd vooraan als het gaat om vernieuwen. Ook de producten bewegen door de tijd mee met de generaties.” Navraag leert dat dit inderdaad zo is. De sierteelt was destijds in opmars en ‘booming business’. 

De eerste echte Bunnik-potplant is de Bromelia Aechmea, een compleet nieuwe soort in de regio. Het Bromelia-virus slaat over op de zoons die er al of niet een eigen kwekerij mee beginnen. Er wordt uitgebreid naar Berkel en Rodenrijs en voor drie zoons van Ferdinand en To, Fred, Frans en Ronald lag een toekomst in het verschiet in het familiebedrijf, waar broer Hans instapte toen Ferdinand het stokje overdroeg. Er wordt veel geëxporteerd naar Amerika en het gaat goed met de zaak. In 1987 wordt het succesvolle bedrijf dan ook overgedragen aan deze tweede generatie, waarna al snel een moderne kas in Bleiswijk gebouwd wordt. Niet alleen de naam verandert - van Firma J. Bunnik en Zonen in Gebroeders Bunnik - maar ook de manier van werken ondergaat in die tijd een metamorfose. Er komt een tweede teeltlaag in de kassen en een uniek systeem waarbij de planten naar de medewerkers getransporteerd worden met als doel een fijne en veilige werkplek te creëren en tegelijkertijd de productie te verhogen. Ook aan de vitaliteit en de teamspirit van het personeel wordt gedacht in de vorm van bedrijfskantines met een thema, tafelvoetbaltafels, dartborden en in 2018 kwam er zelfs een Bunnik Padelbaan bij. Volgens Ciamo heeft de Bunnik familie een charismatische uitstraling. “Zij ‘spreken de taal’ en voelen de markt goed aan.” 

Bunnik is één van de eerste bedrijven in de regio die een plant-pot-combinatie aanbiedt. Met het inspelen op een andere manier van leven van consumenten dient zich een nieuwe markt aan: de supermarkten en discounters. Na de bouw van het derde bedrijf gaan drie van de vier broers verder als Bunnik Plants, met een nieuwe huisstijl en een nieuw logo. Het bedrijf blijft groeien. Deze periode staat in het teken van uitbouwen, maar ook van een milieubewustere bedrijfsvoering. De kwekerij wordt gevoed met CO2 uit de Botlek. Hoogtepunt in die tijd: de ondertekening van het convenant ‘Glastuinbouw en Milieu’ bij Bunnik Plants door de toenmalige minister van landbouw Jozias van Aartsen. In 1998 winnen de broers de Rotterdamse ondernemersprijs. Het personeel bij het bedrijf betrekken speelt intussen steeds meer een grote rol. Ook komt er ware architectuur om de hoek kijken in de vorm van een unieke levensgrote bloempot met daarin extra kantoorruimte aan de Hyacintenweg. 

Dennis en Thomas vertellen dat hun vaders er nooit op ‘hamerden’ dat zij hen moesten opvolgen. “Wel moesten we iets zoeken waar we passie voor hadden”. Uiteindelijk werd dat voor beide het familiebedrijf.

Dennis ging als klein jochie al veel met vader Fred op pad en was vanaf het begin af aan erg betrokken bij het bedrijf. Hij nam dan heel serieus de telefoon op en voelde al snel aan wat ondernemen betekende. Het was wel duidelijk dat hij als één van de opvolgers te boek stond maar volgens hem was daar meer voor nodig dan alleen een kijkje in de eigen keuken en hij begon met reizen naar verre oorden waar hij als een spons de kennis opzoog. Dit resulteert in een specialisatie: Bunnik Creations, een zelfstandige onderneming waarmee Dennis materialen verhandelt om de potplanten ‘aan te kleden’, zoals verschillende soorten potten van keramiek, afgestemd op de verschillende trends. Dit groeide uit tot het huidige Green Event Centre (een combinatie van het assortiment van Bunnik Plants en Bunnik Creations) zoals dat ook anno 2020 inspeelt op de nieuwste trends op het gebied van wonen en groen in een voor klanten inspirerende ruimte. 

Hans’ zoon Thomas ging studeren aan de Harvard Business School in Amerika en deed ervaring op bij McKinsey. Hij kwam erachter dat een traditionele manier van leidinggeven en organiseren niet meer voldoet. “Ik geloof dat mensen meer plezier in hun werk hebben als zij zaken naar hun eigen hand kunnen zetten”, aldus de jonge ondernemer die zijn bevindingen in de praktijk bracht bij Bunnik Plants. Het vergde wel enige overtuigingskracht om de nieuwe manier van werken – de ‘Bunnik manier’- voor elkaar te krijgen maar inmiddels is iedereen gewend aan de zelf organiserende teams waarbij de beslissingen meer vanuit de medewerkers genomen worden. 

Sinds vorig jaar maart staan Dennis en Thomas daadwerkelijk aan het roer van het familiebedrijf. Bunnik Plants en Bunnik Creations mogen zich volwaardige spelers op de wereldmarkt noemen met een eigen fabriek in China voor het vervaardigen van grote hoeveelheden keramiek potten in allerlei kleuren evenals een kantoor om de service te verbeteren en Bunnik Logistics met een vloot milieuvriendelijke vrachtwagens voor de distributie door heel Europa. Onlangs werd het nieuwe bedrijf in New Jersey (Verenigde Staten van Amerika) geopend, met kantoor en warehouse. “Maar één van de dingen die wij bewerkstelligd hebben en ons het meest trots maakt: een boel collega’s met bere-blije gezichten”, zegt Dennis.

Creativiteit staat hoog in het vaandel bij de Bunnik-familie. Dat bleek maar al te goed tijdens de beginperiode van de coronatijd, met de actie ‘Geen hand maar een plant’. Dozen met planten werden uitgedeeld aan bewoners in de omgeving. Ook werd een tijdelijke winkel opgestart om overgebleven planten te verkopen aan de consument. 

Kortom, Bunnik blijft altijd in beweging en er komen nog veel mooie dingen aan. Dennis en Thomas zien in de toekomst graag in ieder huis in Europa een Bunnik-plant met Bunnik-pot staan. ‘Van planten word je blij en dat gunnen we iedereen’, is hun beider motto. Bij het familiebedrijf met 200 medewerkers gaan per week 700.000 potplanten de deur uit in ruim veertig variaties. In de kassen wordt vooral regenwater en zonne-energie gebruikt. Daarnaast zet men overtollige warmte en CO2 uit de Botlek in.  De afdelingen Verkoop, Inkoop, Teeltadministratie en Personeel & Organisatie zijn zelf-organiserend. 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant