Gevaarlijke situaties en weinig oversteekmogelijkheden. Bewoners van de Jacob Marislaan vinden de weg onveilig.
Gevaarlijke situaties en weinig oversteekmogelijkheden. Bewoners van de Jacob Marislaan vinden de weg onveilig.

“Jacob Marislaan, een lokale racebaan”

Algemeen 308 keer gelezen

BERGSCHENHOEK – De verkeersoverlast op de Jacob Marislaan houdt de gemoederen flink bezig. De buurtbewoners zijn inmiddels twee jaar bezig om met de gemeente tot een oplossing te komen. Verschillende bewoners hebben deze problematiek bij de gemeente aangekaart. Afgelopen dinsdag 3 december is dit onderwerp uitvoerig besproken in de Commissie Ruimte. Wethouder Fortuyn heeft toegezegd deze problematiek mee te nemen in de mobiliteitsvisie. Ook zullen er nieuwe snelheidsmetingen worden gedaan.

Door Amel Bali

De Jacob Marislaan is volgens de buurtbewoners onveilig. Er wordt ook te hard gereden. Op verschillende plekken is het mogelijk om af te slaan of kunnen er auto’s de weg op rijden. Dit leidt soms tot gevaarlijke situaties. Ook is er maar één zebrapad aan het begin van de weg, wat weinig mogelijkheden geeft tot veilig oversteken. De Jacob Marislaan is een gebiedsontsluitingsweg met een gescheiden fietspad, waar er een maximumsnelheid van 50 km/u geldt. De weg heeft een belangrijke verbindingsfunctie binnen de drie kernen. Volgens de buurtbewoners is het ontzettend druk en wordt er te hard gereden. “Er wordt gemiddeld 70 km/u uur gereden. Het is een lokale straat, die inmiddels een semi-provinciale weg is geworden. Een lokale racebaan”, zegt Beukman. Als bewoner van een van de hofjes grenzend aan de Jacob Marislaan, moet hij dus afslaan om thuis te komen. “Wanneer ik 100 meter van te voren netjes mijn knipperlicht aanzet, wordt er getoeterd en wordt ik bijna omver gereden.” Volgens Beukman zijn er genoeg mogelijkheden voor de gemeente om iets aan de overlast te doen, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van flitspalen. Om de financiën hoeft de gemeente het volgens hem ook niet te laten. “De gemeente zit ruim bij kas en binnenkort komt er geld binnen van de verkoop van Eneco. Kom maar op met de plannen”, besluit hij zijn betoog.

Verschil in meting
De genoemde punten blijken overigens niet uit de verkeersmeting, die door de gemeente op de Jacob Marislaan is uitgevoerd. Uit de verkeersmeting tussen de Verheullaan en de Rubenslaan blijkt dat er overwegend 53 km/u wordt gereden. Ook geeft de meting aan dat er in de afgelopen vijf jaar geen geregistreerde ongevallen hebben plaatsgevonden, terwijl deze er volgens Beukman wel degelijk zijn geweest. De drukste tijd is volgens Beukman tussen 8.30 en 9:00 uur en tussen 15:30 en 18:00 uur. Daarnaast ook op de zaterdagen wanneer men richting de sportvelden rijdt. Een enkele meting vanuit de gemeente is volgens hem dan ook te kort om een mening te vormen. Arjan Hofman (CU) begrijpt de frustratie van de bewoners, gezien de verschillen in de verkeersmeting van de gemeente en de eigen verkeersmeting van de bewoners. “Niet is zo vervelend als een probleem, wat niet als probleem wordt erkend.” Mauriel van As (VVD) vraagt zich af of bloembakken en snelheidsdrempels het verkeer enigszins zouden kunnen afremmen. Beukman denkt echter eerder aan flitspalen. “Te veel drempels, betekent veel afremmen en optrekken, dat is ook niet goed voor het milieu.

mobiliteitsvisie
Volgens wethouder Fortuyn is dit probleem meerdere malen uitvoerig besproken. Snelheidshandhaving is een taak van de politie en die moet prioriteiten stellen. Toch heeft Beukman het gevoel dat de bewoners van het kastje naar de muur worden gestuurd. “De politie geeft aan dat het een taak van de gemeente is.” Volgens wethouder Fortuyn zijn er op diverse wegen in Lansingerland snelheidsproblemen en staat de burgemeester ook met zijn rug tegen de muur. Dit probleem zal volgens de wethouder meegenomen worden in de mobiliteitsvisie, die er aan staat te komen in het eerste kwartaal van 2020. Dit voorstel wordt door de leden van de commissie positief ontvangen. Ook zullen er nieuwe snelheidsmetingen op verschillende plekken worden gedaan. Op dit moment zijn er volgens de wethouder geen kant en klare oplossingen behalve het plaatsen van nog meer drempels, waar de bewoners geen voorstander van zijn.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant