Alleen al afgelopen week vonden twee ongevallen plaats op de Oudelandselaan, waarbij een fietser en bromfietser betrokken waren.
Alleen al afgelopen week vonden twee ongevallen plaats op de Oudelandselaan, waarbij een fietser en bromfietser betrokken waren. Foto: SPA-Media

Aantal verkeersslachtoffers metropoolregio stijgt

Algemeen

Lansingerland - Het aantal verkeersslachtoffers in Nederland, enook in onze regio, stijgt. Uit het Analysedocument Verkeersveiligheid van de metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) blijkt dat het aantal verkeersslachtoffers in de metropoolregio sterker toeneemt, dan in de rest van het land. In Lansingerland vielen tussen 2014 en 2018 294 verkeerslachtoffers op gemeentelijke wegen.

Door: Amel Bali

Het zogenaamde ‘slachtofferrisico’ in Lansingerland is daarmee 48, in vergelijking met 75 voor de hele metropoolregio. Hoewel het aantal verkeersslachtoffers onder het regionaal gemiddelde zit, blijft het aantal verkeersslachtoffers in de gehele metropoolregio hoog. Er is actie nodig en dat betekent dat 23 gemeenten, waaronder Lansingerland, samen aan de slag gaan om nieuw regionaal beleid te maken op het gebied van verkeersveiligheid. “De cijfers zeggen ons dat we qua verkeersslachtoffers onder het regionale gemiddelde zitten. Op papier is dat mooi, maar we hoeven er niet trots op te zijn. Het overgrote deel van de slachtoffers is fietser of voetganger. Ieder slachtoffer is er één teveel, dus verkeersveiligheid is voor mij een prioriteit. Ik blijf dus aan verkeersveilige rotondes, wegen en kruispunten werken. Maar let op, verkeersveiligheid gaat óók over houding en gedrag van verkeersdeelnemers. Het is schrikbarend dat ruim 90% te wijten is aan gedrag in het verkeer. We staan daarom met zijn allen aan de lat voor een verkeersveilig Lansingerland”, zegt verkeerswethouder Simon Fortuyn.

Risico’s
Uit het analysedocument verkeersveiligheid zijn een aantal belangrijkste risico´s in de metropoolregio naar voren gekomen wat betreft de verkeersveiligheid. Zo is bijvoorbeeld de smalle fietsinfrastructuur in relatie tot de hoeveelheid fietsers een belangrijke risico. Of bijvoorbeeld obstakels die zich op of naast de fietsinfrastructuur bevinden. Het toestaan van brom, -en snorfietsers op de rijbaan is niet overal consequent doorgevoerd. Verder voldoet de inrichting van de 30 km/u wegen ook niet altijd aan de richtlijnen. Naast deze risico’s speelt het individuele gedrag van de weggebruiker een belangrijke rol. Binnen de bebouwde kom en in de nabijheid van scholen, wordt nog altijd te hard gereden. Ook parkeren ouders rondom scholen vaak op niet toegestane plekken, onder het mom dat ze zo weer weg zijn. Hierdoor creëren ze een onoverzichtelijke schoolomgeving. Verkeersdeelnemers nemen niet altijd bewust deel aan het verkeer, bijvoorbeeld door het gebruik van hun smartphone of door het luisteren van muziek. Per 1 juli 2019 is het verboden om een telefoon in de hand te hebben tijdens het fietsen. In de analyse is per slachtoffer gekeken naar leeftijd, vervoerswijze en het type weg waar het ongeluk plaatsvond.

Plan
Op basis hiervan zijn de risico’s per gemeente benoemd. Daaruit blijkt dat bepaalde groepen meer risico lopen op een ongeval in het verkeer. Dit zijn onder andere basisscholieren (6-12 jaar), jongeren op de bromfiets (16-17 jaar), middelbare scholieren (12-15 jaar) en ouderen op de fiets (60+). In het regionale beleid zullen de maatregelen zich onder meer richten op deze groepen. Volgens verkeersveiligheid ambassadeur MRDH Peter Meij stopt verkeer niet bij gemeentegrenzen en is het afstemmen van maatregelen in de regio van belang. “Samenwerken aan een veilige regio voor alle verkeersdeelnemers, is nu noodzakelijker dan ooit. Verkeersveiligheid raakt ons allemaal. Maatregelen die we bijvoorbeeld kunnen nemen, zijn het aanpassen van wegen, het veiliger maken van schoolroutes en het uitbreiden van verkeerseducatie. Denk aan cursussen voor ouderen met een E-bike”, zegt Meij. De gemeenten in de metropoolregio werken al jaren aan verkeersveiligheid vanuit het motto: ‘Maak een Punt van Nul Verkeersslachtoffers’. In de komende periode werken de 23 gemeenten samen met de MRDH aan de ontwikkeling van het regionaal beleid. Naar verwachting is dit beleid zomer 2020 klaar

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws

Afbeelding
CDA blijft zich verzetten tegen zonnepark Roeleveenseweg Algemeen 11 uur geleden
Afbeelding
Op naar een gezonde leefstijl met Bettine van der Heijden Zakelijk 15 uur geleden
Foto: Martijn Mastenbroek
Veel fietsendiefstallen in Lansingerland: 260 aangiften in 2023 Algemeen 16 uur geleden
Piet blijft uiteraard wel schilderen!
Kunstenaar Piet Kouwenhoven stopt met zijn schilderlessen Algemeen 17 uur geleden
De verduurzaming van het zwembad stuit op een praktische belemmering: het netcongestieprobleem.
Verduurzaming De Windas moeilijker dan gedacht Algemeen 18 uur geleden
Afbeelding
Feest bij Remco's Cycle Service in Zoetermeer Zakelijk 17 apr, 15:24

Uit de krant