Thomas en Anne-Sophie bij de noodwinkel.
Thomas en Anne-Sophie bij de noodwinkel. Foto: Andrea van der Houwen

Slagerstraditie in een modern jasje

Algemeen 591 keer gelezen

De ruggengraat van de economie, zo worden familiebedrijven wel genoemd. Generatie na generatie bekwamen zij zich in hun vak. De familie is letterlijk het hart van de zaak. En niet zelden krijgt de beoogd opvolger de liefde voor het bedrijf en het product met de paplepel ingegoten. Hart van Lansingerland tekent het verhaal op van Slagerij De With.

Bleiswijk – Passie voor het slagersvak, vernieuwen, uitbreiden en altijd meegaan met de tijd. De familie De With houdt deze traditie al meer dan zestig jaar in ere. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer en is het tijd voor een grote verbouwing. “Nog voor het einde van dit jaar moet de nieuwe winkel klaar zijn”, zegt Thomas de With die, gesteund door zus Anne-Sophie, de slagerstraditie voortzet. “Maar dan wel in een modern jasje.” Naast de traditionele slagerij en traiteur, met een speciaal assortiment aan groente, is er in de nieuwe formule plaats voor de catering en de maaltijdproductie.

Door Andrea van der Houwen

Na een aanlooptijd van anderhalf jaar begon vijf maanden geleden het slopen van het oude pand. Maar ja, hoe doe je dat als je gewoon door wil gaan met de verkoop in het dorp? De meeste inwoners van Bleiswijk weten inmiddels dat daar een prima oplossing voor is gevonden in de vorm van een noodwinkel aan de Dorpsstraat. “Dat vergt nogal wat van ons team”, aldus Thomas. “Zonder de flexibele opstelling van onze medewerkers zouden we dit echt niet redden.”

Historie
Thomas vertelt een stukje historie. Hij groeide op in Bleiswijk met een zus en drie broers. “Wij kregen alle vrijheid om te gaan doen wat we wilden. Ik wist als kind nog niet of ik ondernemer wilde worden maar had wel een brede interesse. Op de middelbare school had ik vooral belangstelling voor economie, talen en architectuur. Dat laatste blijkt nu ook bij de nieuwbouw. Ik vind verbouwingen heel interessant, zowel het ontwerpen waarbij het creatieve naar voren komt, als het inrichten. Ik heb zelfs ooit een week stage gelopen bij architectenbureau Houweling maar koos uiteindelijk voor de studie Small Business aan de HES. Ik doe graag mijn zegje bij de bouwvergaderingen, maar verder loop ik de aannemer niet voor de voeten hoor. Ik kijk gewoon veel mee en probeer op tijd inspraak te krijgen.”

Business
Naast zijn studie was Thomas regelmatig aan het werk in de slagerij. “Ik had een bijbaan bij mijn vader binnen de traiteur afdeling. Ik vond het leuk om met mijn handen aan het werk te zijn. Ik bleef wel om mij heen kijken en deed ervaring op bij een internetbedrijf en in de communicatie, allemaal heel leerzaam - ik gebruik nog steeds de mooie dingen die ik gezien heb in ons huidige bedrijf - maar ik kwam er in mijn stageperiode wel achter dat ik geen jongen ben om vijf dagen op kantoor te zitten. Dat was een belangrijke les voor mij. Toen deed zich een kans voor bij een groothandel. Men vroeg wat wij als slager konden betekenen op het gebied van onderscheidende maaltijden, ook voor collega-slagers. Ik schreef een businessplan voor De With maaltijden waarna we een productieruimte inrichtten achter de winkel. Mijn vader moedigde mij aan om het meteen goed aan te pakken. De studie en de juiste docenten van de opleiding geven je een bepaalde denkwijze mee”, vervolgt Thomas. “Er zijn meerdere paden om iets te bereiken maar je gaat het uiteindelijk gewoon doen. Je moet het voor jezelf leuk maken, dàt hebben we wel van thuis meegekregen. Je moet ook wel blijven ontwikkelen en groeien. Daar horen pittige werkweken bij, zeker zoals nu met zo’n verbouwing, maar ik zorg er wel voor dat er een goede balans met mijn gezin is. Vroeger, thuis aan de keukentafel, spraken we weinig over de zaak want we hadden altijd maar tien minuten tijd om te eten”. Thomas kan er nu hartelijk om lachen. “Het eten kreeg bij ons niet de kans om koud te worden. In een groeiend bedrijf zoals dit moet je ook invulling geven op het gebied van administratie en personeelszaken. Deze rol vervult mijn moeder met veel plezier achter de schermen.”

Speciale passie
Anne-Sophie begon al op jonge leeftijd te helpen in de slagerij. “Op zaterdagen deed ik de afwas. Een studie kiezen vond ik lastig. Op advies van mijn vader zou ik een half jaar fulltime in de zaak komen werken en dan verder kijken maar ik ben nooit meer weggegaan.” Zij volgde de slagersvakopleiding maar kwam in de groente terecht toen Bleiswijk de enige groentezaak van het dorp dreigde te verliezen. In de toekomstige winkel zal een gedeelte van het assortiment aan groente in de vorm van salades en poke bowls aangeboden worden. Anne-Sophie: “Onze passie ligt bij deze speciale kant van het vak. De klanten kunnen verrassende combinaties verwachten van vlees en groente.”

Goede mensen
Hoe Thomas het overzichtelijk denkt te houden na de uitbreiding? “Goede mensen om je heen is voor mij les nummer één. Dat maakt het ook leuk. Een ambitieus team betekent creativiteit en goed in de tijdgeest zitten.” Thomas geeft een voorbeeld: “Een slager die bij ons wil werken moet het fijn vinden om met vlees iets culinairs neer te zetten. Wij gaan in de toekomst meer inzetten op gezondheid, kwaliteit en gemak. Als het nodig is bekommert mijn vader zich over bepaalde vraagstukken. Hij kan ons vanaf afstand en op de juiste momenten helpen maar het voelt nooit als bemoeienis.”

Voelsprieten
Vader Kees vertelt dat hij de vakkennis en kwaliteit van het slagersvak graag doorgeeft aan de jongere generatie. “Thomas en Anne-Sophie hebben betere voelsprieten voor de verschuivingen in de maatschappij. Dat waarborgt de continuïteit van ons bedrijf. Je moet altijd goed om je heen kijken en niet alleen een traditionele slager willen zijn met riblappen, biefstukjes en karbonaadjes. Je moet je onderscheiden, zoals wij met onze maaltijden doen, dan blijf je een aandeel houden in de markt.”

Bewuster
Het grootste verschil met vroeger is volgens Thomas dat de mensen tegenwoordig steeds bewuster eten. “Tegelijkertijd is er doordeweeks erg weinig tijd om na te denken over wàt zij willen eten. Wij zullen in de nieuwe winkel nog meer voor de klant gaan denken en producten aanbieden met een gezondheids- en kwaliteitsachtergrond. De mensen reizen veel en zien van alles wat er in de wereld te koop is, ook via sociale media. Er komt dan ook beleving bij in de nieuwe zaak. Kortom, je speelt constant in op de veranderende maatschappij.”

Thomas (midden) vindt de bouw nog steeds interessant.
De koeien trokken vroeger veel bekijks in de Dorpsstraat voordat zij geslacht werden.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant