Jan: “Vooral de afwisseling maakt dit werk leuk.”
Jan: “Vooral de afwisseling maakt dit werk leuk.”
JOB IS TOP

Vrachtwagenchauffeur Jan Rodenburg

Algemeen 77 keer gelezen

Oostland - Het rijden met de grote trailer op tuindersweggetjes, smalle dijken en de ontelbare rotondes gaat Jan Rodenburg gemakkelijk af. Je krijgt hem niet gek. De ervaren vrachtwagenchauffeur van sierteeltproducten bij vervoersbedrijf L.C. van Buijtene & Zn. manoeuvreert rustig en net zo lang totdat de wagen voor het laadperron - dock in vakjargon – en op de millimeter nauwkeurig geparkeerd staat.

“Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk”, zegt Jan. “Je ziet heel veel en ik krijg een zekere mate van vrijheid van mijn werkgever Barry Hijdra. Alleen wel opletten geblazen met de snelheid want de boetes zijn voor eigen rekening. De teller van zijn DAF staat al op 350.000 maar daar kan nog wel bijna drie keer zoveel bij volgens Jan. Jan herinnert zich nog als de dag van gisteren zijn allereerste ritje, zo’n zeven jaar geleden. “Ik moest met een bakwagen naar een tuinder in Zevenhuizen aan het eind van een heel smal dijkje richting de Rotte. Voordat ik op de plaats van bestemming was moest ik wel wat capriolen uithalen. Toen ik later met de grote trailer naar dat adres ging hing de cabine bij het draaien zelfs gedeeltelijk boven het water. Het verkeer is trouwens tegenwoordig ook wel een dingetje. De automobilisten hebben altijd haast. Ook al doe je de alarmlichten aan bij het achteruit rijden, ze schieten er gewoon tussen.” Jan maakt zich er niet druk om. “Ik laat ze gewoon gaan, maar die fietsers op de rotondes, dat is echt levensgevaarlijk.” Jan heeft het nog maar net verteld of de traumahelikopter komt in beeld, ingezet voor een ongeluk met een fietser op een rotonde die hij net nog passeerde op weg naar een van zijn klanten. Jans familie had vroeger een tomatenkas in Pijnacker. “Ik mocht vaak met opa mee op zijn vrachtwagen naar de veiling. Mijn vader werd later chauffeur. Dat leek mij ook wel wat maar na de middelbare school wilde ik naar defensie. Dat idee was er opeens. Ik vond het prachtig. Daar heb ik de mooiste tijd van mijn leven gehad. Vooral de kameraadschap was heel bijzonder. Ik ben een keer naar Irak uitgezonden en twee keer naar Afghanistan maar het werd tijd voor ‘huisje-boompje-beestje’ en ik ging buiten defensie kijken voor een baan. Voor ik het wist had ik een opleiding met baangarantie bij Van Buijtene te pakken.” Jan haalde de benodigde certificaten en is er gebleven. Hij vervoert overdag snijbloemen en planten maar ook boomkwekerij producten van telers in de regio naar de bij Flora Holland aangesloten veilingen in Zuid-Holland. “Rond Valentijnsdag en Moederdag is het topdrukte en moeten we alle zeilen bijzetten. Met de nachtchauffeur kan ik prima door één deur. Hij is gelukkig net zo zuinig en schoon op de wagen als ik.” Ook de naamborden van Jans vrouw Laura en zoons Sam en Max laat hij zitten op het dashboard. “We hebben verder niet zoveel toeters en bellen, ook geen ‘kerstboomverlichting’ of zo.” ‘Leeg terug’ staat volgens Jan niet in het woordenboek. “Je neemt sowieso de lege stapel- en veilingkarren mee terug en vaak is er een retourvracht gepland.” Zoon Sam gaat al weleens met papa mee als bijrijder, wellicht een chauffeur in de dop voor de toekomst? (AvdH)

Eén van de 16.000 vrachten die Van Buijtene per jaar vervoert.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant