Voetballen speelde een grote rol in Richards leven.
Voetballen speelde een grote rol in Richards leven.
JOB IS TOP

Leerkracht basisschool Richard Massaar

Algemeen 512 keer gelezen

Bleiswijk - Richard Massaar is basisschoolleerkracht van groep zeven op de Klimophoeve. Ooit leerde hij bij een stage om voor kinderen veel ruimte te creëren en tegelijkertijd toch structuur te behouden. Deze onderwijsstijl knoopte Richard goed in zijn oren en past hij nog dagelijks toe op de basisschool voor katholiek daltononderwijs in Bleiswijk.

Richard wilde vroeger piloot of profvoetballer worden. Dat laatste nam hij best serieus. “Mijn vader zei tegen mij en mijn broertjes: ‘Als jullie het eerste team halen van een amateurvereniging hoor je toch wel bij de beste voetballers, maar dat wordt wel lastig’. Ik heb in mijn hoofd geprent: wat er ook gebeurt, dát ga ik halen en het lukte. Ik heb lang de droom gehad om profvoetballer te worden. Ik was bloedfanatiek, wilde altijd winnen maar kwam technisch wat te kort om prof te worden. Door het voetballen heb ik veel geleerd over mijn kwaliteiten maar ook over die van anderen.”

Rekenen was altijd Richards lievelingsvak. “Na de havo ging ik naar de HEAO maar merkte al snel dat ik daar toch niet op mijn plek zat dus ik ging nadenken over een andere opleiding. Ik heb wel netjes het eerste jaar afgemaakt en ging daarna naar de Pabo Thomas More in Rotterdam. Ik vond het altijd al leuk om met kinderen om te gaan en voelde mij meteen als een vis in het water. Bij stages ging ik er vol voor. De praktijk was al meteen zo leuk! De eerste stage mocht ik doen op mijn oude basisschool. Meestal gaf je een paar uurtjes aardrijkskunde of geschiedenis, maar al snel werd de juf ziek en moest ik van de meester die haar verving met een groep over straat naar het gymlokaal. Dat maakte veel indruk, want ik verdeelde de groep in tweeën bij het oversteken toen er een auto aankwam en kreeg daarvoor ongelofelijk op mijn kop.” Richard kan er nu hartelijk om lachen. “Elke stage was leerzaam maar ik heb ook hele leuke en goede begeleiders gehad.” Richard herinnert zich een groep van tweeënveertig kleuters met twee mentrixen. “Ik werd door hen heel erg vrijgelaten om zelf met de kinderen aan de slag te gaan. Natuurlijk kwam er ook weleens een stage waarvan ik dacht: zo doe ik het niet. Er was een meester die bij de kleuters alles zong wat hij ging doen en hij vond dat ik dat ook moest doen. Dat heb ik geprobeerd maar het ging mij niet goed af. Die meester gaf mij zowaar wel een ‘goed’ met de vermelding dat ik ‘helaas niet goed zong’. Elke groep heeft wel iets dat mij boeit maar mijn favorieten, dat zijn toch de kleuters. Ze zijn ongeremd en eerlijk en ze hangen zo heerlijk aan je lippen bij het voorlezen. Groep 3 vind ik iets lastiger omdat je kinderen meer moet leren om op hun stoel te blijven zitten.” Richard deed ook ervaring op als locatieleider en nam zelfs een kijkje buiten het onderwijs. “Ik was zeven jaar lang met mijn broers en ouders eigenaar van een bedrijf. Ik wist toen wel dat ik toch weer in het onderwijs terecht zou komen. De spontane reacties van de kinderen zijn mij het allermeeste waard. Ik probeer het maximale uit de kinderen te halen en hen toch met plezier naar school te laten gaan.”

Meester Richard zit helemaal op zijn plek bij de Klimophoeve.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant