In maart dit jaar vond een dodelijk ongeval plaats op de weg. (Foto: archief/Spa Media)
In maart dit jaar vond een dodelijk ongeval plaats op de weg. (Foto: archief/Spa Media)
BURGERPANEL

Lansingerlanders luiden noodklok N209

Algemeen

Lansingerland - De provinciale weg N209 is het afgelopen jaar toneel geweest van ongelukken. Driemaal met dodelijke afloop. De maatschappelijke onrust stijgt en de politiek lijkt wakker geschud. Is de N209 echt zo gevaarlijk? En wat is de oorzaak van de vele ongevallen? Hart van Lansingerland heeft in samenwerking met Tip Lansingerland een onderzoek gedaan naar de N209. Bijna tweehonderd Lansingerlanders lieten hun mening horen in een enquête.

De N209 is een drukke weg en loopt dwars door Lansingerland. De weg ‘begint’ bij de afslag A12 Bleiswijk en slingert langs Bleiswijk, Bergschenhoek en de Berkelse polder richting Rotterdam The Hague Airport. Het overgrote deel van de Lansingerlanders maakt zeer regelmatig gebruik van de weg, 33 procent dagelijks en 45 procent wekelijks. 35 procent van de Lansingerlanders voelt zich niet veilig op de weg, iets meer mensen (37%) voelen zich juist wél veilig op de weg. 28 procent is neutraal. “Als men zich aan de verkeersregels houdt is er niets aan de hand”, oppert iemand. Een ander zegt juist: “Er zijn te veel automobilisten die te hard rijden. Ook vrachtverkeer kan hinderlijk zijn, vooral als er veel achter elkaar rijden.” De meeste mensen die aangeven zich niet veilig te voelen op de N209, geven over het algemeen het rijgedrag van de weggebruikers de schuld: “Er wordt te hard gereden en er gebeuren te veel ongelukken.”

Gevaarlijk rijgedrag
Meer dan de helft van de Lansingerlanders (53%) heeft weleens een gevaarlijke situatie meegemaakt op de N209. 45 procent zegt juist van niet. Meestal gaat het dan om gevaarlijk rijgedrag, zoals inhaalmanoeuvres, door rood rijden of te hard rijden. Ook het gebruik van de smartphone in de auto lijkt een heet hangijzer. Zestig procent van de Lansingerlanders denkt dat het gebruik van de smartphone in de auto een oorzaak kan zijn van de vele ongelukken. Bumperkleven (36%), meer vrachtwagens op de weg (24%) en de onoverzichtelijkheid van de weg (20%) komen ook aan bod. Meer dan de helft (56%) denkt dat ‘iets anders’ ten grondslag ligt aan de vele ongelukken. Wederom noemen veel mensen hard rijden en door rood rijden als oorzaak.

Braaf
Tóch zegt slechts vijf procent zich weleens schuldig te maken aan te hard rijden op de N209. 81 procent rijdt nooit te hard. Waarom het kleine deel van de Lansingerlanders te hard rijdt, is “omdat de situatie dat soms toelaat”, “geen flitsers op de weg staan” en “de weg zich ervoor leent”. Ook zegt slechts acht procent weleens zijn mobiele telefoon te gebruiken in de auto. 82 procent raakt zijn of haar telefoon niet aan: “Ik ben van de oude stempel en verafschuw de mobiele telefoon. Ik zie constant gevaarlijk gedrag door toedoen van de telefoon.” Een ander biecht op: “Soms ben ik aan het navigeren en dan heb ik mijn telefoon in mijn hand.” Tips om de weg veiliger te maken zijn er te over. Iemand zegt: “Tweemaal twee rijbanen zou schelen. En er moeten flitscamera’s geplaatst worden.” Ook een middenberm wordt regelmatig geopperd, net als het idee om de snelheid terug te brengen naar 70 kilometer per uur of zelfs 60 kilometer per uur.

Politiek
Volgens bijna de helft (49%) van de Lansingerlanders treedt de politiek niet hard genoeg op. Zestien procent heeft niets aan te merken op de politiek. Meerdere mensen luiden de noodklok. Een iemand schrijft: “Dertig jaar geleden stierven hier al regelmatig mensen, nog steeds gebeurt er niets. Ik vraag me af hoeveel ongelukken er nog moeten gebeuren voordat er iets verandert.”

Bekijk hieronder het gehele onderzoek.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant