De laatste metro vanuit Den Haag rijdt rond een uur 's nachts naar Lansingerland. (Foto: Martijn Mastenbroek)
De laatste metro vanuit Den Haag rijdt rond een uur 's nachts naar Lansingerland. (Foto: Martijn Mastenbroek)

Burgerpanel voorstander van nachtmetro

Algemeen 124 keer gelezen

Lansingerland - De redactie van Hart van Lansingerland ontvangt al jaren klachten over de slechte nachtverbinding van RandstadRail op de E-lijn tussen Rotterdam en Den Haag. Uitgaanspubliek, maar bijvoorbeeld ook inwoners die nog tot in de late uurtjes hebben gewerkt, kunnen geen gebruik maken van de dienst, omdat er in de nachtelijke uren simpelweg geen metro rijdt.

De lijn werd in 2016 geopend en is zeer succesvol. Dagelijks maken duizenden reizigers gebruik van het tracé. Dit leidt in de zomerperiode vaak tot grote drukte in de metrostellen. Met RandstadRail is gepoogd het openbaar vervoer in de regio aantrekkelijker te maken en de verkeersdruk op de autowegen te verlagen. Een goede nachtverbinding zou de kers op de taart zijn, maar ondanks politieke druk en smeekbedes van reizigers, blijft de frequentie in de nacht gelijk met die van het oude Hofpleinlijntje uit 1908. Ruim 140 deelnemers aan het Burgerpanel tiplansingerland.nl zijn gevraagd naar de behoefte van een nachtnetwerk. 86 procent van de inwoners geeft aan gebruik te maken van Randstadrail. 45 procent gebruikt de verbinding voor het werk en 73 procent voor recreatie. 82 procent van de respondenten zegt ook in het weekend weleens gebruik te maken van de verbinding. Overigens geeft 62 procent van de panelleden aan dat ze over de kwaliteit van het vervoer zeer te spreken zijn. De nachtmetro is wél een heikel punt. 57 procent van de ondervraagden zegt zich weleens te hebben moeten haasten om de laatste RandstadRail te halen. “Na het theaterbezoek was de laatste metro weg”, schrijft iemand. “Door het missen van de metro kon ik niet meer naar Berkel”, vertelt een van de panelleden.

Op de vraag ‘Moet er een nachtmetro komen richting Lansingerland?’, antwoordt 62 procent van de respondenten het hier (zeer) mee eens te zijn. “Een keer per uur is genoeg”, stelt iemand. “Voor mijn kinderen zou het ideaal zijn als ze terugkomen van een avondje stappen”, vindt een ouder. Ook is er een kritisch geluid. Een panellid vreest geluidsoverlast en dronken feestvierders die laat in de nacht thuiskomen. Ruim zestig procent geeft aan gebruik te zullen maken van de nachtmetro. De invulling staat wel ter discussie. Moet de frequentie worden opgevoerd naar 24/7 of is bijvoorbeeld een verruiming naar 04.00 uur in het weekend voldoende?

Duurzaam is de huidige dienstregeling niet, want een grote meerderheid van de inwoners geeft aan noodgedwongen gebruik te maken van taxi’s, bussen of eigen gemotoriseerd vervoer. Inwoners van Lansingerland zijn bereid om meer te betalen voor een ritje in de nachtmetro, zo blijkt uit het onderzoek. Zo’n 53 procent van de inwoners zegt bereid te zijn om meer te betalen voor een enkeltje naar Lansingerland. “De kosten moeten gedekt worden, dus een nachttarief is logisch”, vindt een panellid.

Omdat onze krant zeer geïnteresseerd is in de mening van de lezers, hebben wij in het onderzoek ook de ruimte geboden om richting de gemeente tips te laten horen met betrekking tot het openbaar vervoer en met name het nachtnetwerk. Drie A4’tjes met aanbevelingen zijn er binnengekomen. Van kleine aanbevelingen tot stevig onderbouwde tips. Bleiswijk wordt meermaals in negatieve zin genoemd wanneer het gaat over een fatsoenlijke aansluiting met de bus op het huidige weekendnetwerk. “Vanaf de laatste Randstadrail sta je in het donker op het station en kun je een half uur naar huis gaan lopen!”, laat iemand weten. “Een taxi vanuit Den Haag is 60 euro”, zo benadrukt een panellid de economische sores van de huidige situatie. “We zijn in de nacht afgesloten van de buitenwereld”, moppert een ander. Ondanks de inzet van met name Leefbaar 3B is er helaas nog steeds geen goede nachtverbinding. Men loopt spaak bij de regionale bestuurders van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Laten we hopen dat ons onderzoek bijdraagt aan een goede besluitvorming. Aanmelden voor het burgerpanel kan op tiplansingerland.nl.

Lees hieronder het volledige onderzoek van Hart van Lansingerland.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant