
Nieuw treinstation zondag operationeel
Algemeen 222 keer gelezenBleiswijk – Zondag 9 december vertrekt de eerste trein vanaf station Lansingerland–Zoetermeer. Architect Jeroen van Schooten vertelt enthousiast over het ontwerp van het station en hoe het tot stand kwam.
Het is niet altijd zeker geweest dat het station ook echt gebouwd zou gaan worden. De ontwerpfase startte in 2012 en dat was middenin de crisis. Jeroen vertelt dat de grootste uitdaging bij dit project voor hem was om dit ontwerp daadwerkelijk uitgevoerd te krijgen. Bij de start was dit gebied een enigszins desolate locatie en hij heeft zich wel eens afgevraagd of het station wel op de goede plek gepland werd. Nu het bijna klaar is, is Jeroen ervan overtuigd dat de potentie van de locatie enorm verbeterd is en dat het voor een groot deel te danken is aan het bijzondere station.
Inspiratie
Op de vraag hoe hij aan zijn inspiratie is gekomen, vertelt Jeroen: “Dat was een heel proces, natuurlijk zijn we in 2002 gestart met het ontwerp van het Centraal Station in Rotterdam. Dat was een mooie oefening.” Hij lacht erbij. “Ik moet ook toegeven dat ik tijdens mijn reizen enigszins geobsedeerd ben geraakt door stations, de constructies en het meubilair.” ,,Het leek wel een kwaal”, lacht hij. “Gelukkig werken we bij zo’n project in een team met collega’s van Team V, maar ook met het ingenieursbureau Arcadis voor de technische uitwerking en specialisten, zoals Concrete Valley / MBX die de bijzondere betonnen hekken met 3D-takkenpatroon gemaakt heeft. We hebben veel te danken aan de gedelegeerde opdrachtgever Dennis Dierikx, die altijd achter het project is blijven staan en het hele traject begeleid heeft. De samenwerking met de aannemer VOBI verliep gestroomlijnd. Deze bleef altijd gemotiveerd en positief, ook wanneer het tegenzat. Het meest geslaagd aan dit project, vind ik dan ook de teamprestatie.” Het station heeft een parkachtige uitstraling door alle beplanting en loopt als een loper vanuit het landschap tot boven de snelweg. Jeroen wordt helemaal enthousiast als hij vertelt over de betonnen hekken met het takkenpatroon. “Deze zijn heel bijzonder”, zegt hij. “De hoogste zijn wel 7,5 meter hoog en Concrete Valley heeft moeten experimenteren om ze zo te kunnen maken als we wilden. Een deel hangt al en is te zien vanaf de A12. We hebben met het hele team veel plezier gehad om deze mooie hekwerken te maken!”
Tijdens het interview schuiven Dennis Dierikx en René Weerheim van de projectorganisatie aan. Zij vertellen dat de sprinter elk kwartier zal gaan rijden vanaf zondag 9 december. “Wilt u de eerste trein ooit op dit station nemen, dan is dat de trein van Den Haag naar Gouda, die om half acht ‘s morgens zal vertrekken”, zeggen ze. In januari gaat de HTM proefdraaien met de RandstadRail en in mei zal de RandstadRail gaan rijden met passagiers. “Het station wordt nu al in gebruik genomen, maar is nog niet af”, vertelt Dennis. “De reizigers moeten er rekening mee houden dat voorlopig nog niet alle voorzieningen af zijn op en om het station.”
Liften
René vertelt dat het helaas niet lukt om de liften op 9 december al functioneel te hebben en daardoor is het station komende twee maanden nog slecht bereikbaar voor mindervaliden. De planning is om eind januari twee van de liften beschikbaar te hebben. De komende weken worden de takvormige randelementen opgehangen boven de snelweg en daarom zullen ‘s nachts vanaf tien uur rijstrookafzettingen plaatsvinden op de A12. Bij het station zijn gratis P&R-plekken en gratis fietsenstallingen. Uiteindelijk zullen aan de noordzijde 150 parkeerplekken komen, aan de zuidkant 550 en zal er plek zijn voor duizend fietsen.