Selectiespelers hebben een groot deel van de zaterdag besteed aan het bezorgen van boodschappen.
Selectiespelers hebben een groot deel van de zaterdag besteed aan het bezorgen van boodschappen.

BVCB’ers bezorgen boodschappen aan huis in ruil voor een glimlach

Algemeen 6 keer gelezen

Bergschenhoek - Nu al het voetbal stil ligt, wil BVCB niet stil blijven zitten, maar iets terug doen voor de inwoners van Lansingerland. Een week geleden vonden BVCB en hoofdsponsor Jumbo elkaar in een actie om boodschappen te bezorgen bij mensen, die daar zelf niet toe in staat zijn. Na een week van snel schakelen, coördineren, organiseren en daadwerkelijk bezorgen blijkt de actie een sociaal schot in de roos.

Om de vele sponsors van BVCB een hart onder de riem te steken in de tijd dat het coronavirus de samenleving in zijn greep heeft, zijn alle sponsors telefonisch benaderd door iemand van de club. Het leverde veel positieve reacties op. Een aantal reacties werd omgezet in concrete acties om sponsors te ondersteunen. In het oog springt de bezorgservice die BVCB in samenwerking met Christiaan Veltrop van de Hoekse vestiging van Jumbo heeft opgezet.

Pakje boter
“Aanvankelijk was het idee om de grote bestellingen bij de parkeerplaats van BVCB op te laten halen. Als een soort drive-thru”, aldus Christiaan Veltrop op het moment dat de bezorgservice een week operationeel is. “Maar al snel kwamen we tot de conclusie dat zo’n drive-in geen haalbare kaart is. Je krijgt te maken met allerlei veiligheidsmaatregelen, want het kan gezien worden als een evenement. Al snel kwamen we op een uitbreiding van onze eigen bezorgservice. Ouderen, die niet op internet zitten, zieke mensen die geen eigen sociaal netwerk kennen, mensen die vallen binnen de risicogroepen, díe mensen wilden we graag helpen om aan hun boodschapjes te komen.” De bezorgservice blijkt dus de oplossing. BVCB plaatste onder meer een oproep op de website. Binnen een paar dagen meldden zich al voldoende leden om aan de slag te gaan. “De vrijwilligers van BVCB gaan aan de slag met het verzamelen van de boodschappen, dat geeft nog de meeste druk. Zij kennen de winkel niet en moeten op zoek naar de boodschappen”, aldus Veltrop. De boodschappen worden telefonisch doorgegeven door de klanten aan de partner van Veltrop die de telefoon beheert. Een oudere dame maakt dankbaar gebruik van de mooie service. Zij wil onder andere een pakje boter. Maar via de telefoon is het toch lastig om er achter te komen welke boter. Met de telefoon aan de hand gaat een BVCB’er door de winkel op zoek naar het schap met boter. “Welke boter wilt u? Is het voor op brood of om te bakken? Halvarine, roomboter?” Niet veel later is het juiste pakje gevonden.

Om niet te veel en te lang op dezelfde mensen te moeten leunen, roept de club nog steeds mensen op om zich aan te melden bij verenigingsmanager Ed Hulshof. Zo is er nu een beroep gedaan op de selectiespelers om hun zaterdag voor een deel te besteden aan deze actie, maar is uiteraard iedereen van harte welkom om een steentje bij te dragen. “Het is mooi om de dankbaarheid te ervaren van de mensen als je met hun boodschappen voor de deur staat’, aldus Hulshof die zelf één van de eerste boodschappen bij de mensen bracht. “De dankbaarheid en de glimlach op het gezicht van de mensen, daar doe je het voor.”

Uit de krant