Herman is al helemaal gewend aan de hybride en elektrische bussen.
Herman is al helemaal gewend aan de hybride en elektrische bussen.
JOB IS TOP

Buschauffeur en leermeester Herman van Mechelen

Actueel 207 keer gelezen

Berkel en Rodenrijs - In de veertig jaren dat Herman van Mechelen op de bus rijdt, is er veel veranderd. De buslijnen zijn ingekort, vervoersmaatschappijen wisselden elkaar af en de elektrische bussen werden geïntroduceerd. Herman maakte het allemaal van dichtbij mee. 

Door Andrea van der Houwen

“Mijn vrienden zeiden: ‘Waarom ga jíj op de bus?’”, vertelt Herman lachend. “Toen ik van school kwam, werkte ik als vakkenvuller bij Albert Heijn. Al snel werd mij een opleiding tot bedrijfsleider aangeboden, maar dat was niet wat ik wilde. Ik haalde mijn rijbewijs en werd chauffeur op een vrachtwagen. Autorijden vond ik leuk en ik was nog steeds een makkelijke prater. Het bracht mij tot chauffeurverkoper bij Van den Bergh en Jurgens, onderdeel van levensmiddelenconcern Unilever. Ik verkocht de waren vanuit de vrachtwagen aan winkeliers.” Herman had een brede interesse en het vermogen om pasklare oplossingen aan te dragen voor problemen. Hij maakte een uitstapje naar een computerbedrijf en deed de acquisitie bij de regionale kranten de Capellenaar, de Krimpenaar en de Lekstreek. “Met een goed verhaal en de juiste argumenten kreeg ik veel voor elkaar.” Het chauffeuren kwam toch weer op Hermans pad. Hij werkte bij de bedrijven Houweling, De Jong Sloopwerken en HET Transport. Langzamerhand kwam het rijden op de bus dichterbij. “Het rijden met mensen leek mij eigenlijk heel leuk en ik stuurde sollicitatiebrieven naar RET en Westnederland. Al snel kon ik bij de laatste een proefrit maken. Het was een hele oude trage Engelse bus, ik weet het nummer nog: 2567.” Herman voelde zich helemaal thuis op de bus. Zijn werkgever werd later door veranderingen en aanbestedingen ZWN, gevolgd door Connexxion, QBUZZ en RET. “Als buschauffeur ben je zelfstandig bezig”, zegt Herman. “Dat, en de combinatie van het contact met mensen op de bus en collega’s, maakt dit werk zo mooi. Het is ook fijn dat het bij RET gewaardeerd wordt dat ik meedenk over alle aspecten van het werk. Ik leerde alle lijnen en routes kennen binnen het vervoersgebied. Een van mijn favoriete lijnen was bus 170 die vanaf station Rotterdam Centraal naar Katwijk reed. Nu zijn de lijnen korter en rijd ik in Lansingerland en Rotterdam-Noord.” Als mentor begeleidt Herman nieuwe chauffeurs die via de eigen rijschool van de RET binnenkomen. “Toen we overgingen van QBUZZ naar RET, en ik daarvoor gevraagd werd vanwege mijn ervaring op dit gebied, wilde ik het dan wel weer volgens de beproefde methode doen waarbij de leerling niet steeds hoefde te wisselen van leermeester. Als je je leerling een aantal dagen bij je hebt, kun je de informatie beter doseren. Daarnaast heb ik een bijdrage mogen leveren aan het nieuwe digitale chauffeurshandboek. Hiervoor zijn tal van ondersteunende films gemaakt. Filmen is mijn grote hobby. Tegenwoordig breng ik dat ook in de praktijk als cameraman bij RTV Lansingerland. Meteen vanaf de komst van de nieuwe hybride- en elektrische bussen mocht ik alle collega’s gaan inwerken”, besluit Herman die als eerste mocht ervaren hoe anders het is om op een elektrische bus te rijden.

Herman vertrekt bij station Rodenrijs richting station Lansingerland.

Uit de krant

Uit de krant