Met een inspectierondje op een elektrische scooter verklaart wethouder Fortuyn het vernieuwde station voor geopend.
Met een inspectierondje op een elektrische scooter verklaart wethouder Fortuyn het vernieuwde station voor geopend.

Station Rodenrijs verandert van kaal gebied in groene halte

Actueel 296 keer gelezen

Berkel en Rodenrijs – De omgeving van metrostation Rodenrijs is inmiddels tien jaar in gebruik als onderdeel van de E-lijn tussen Rotterdam en Den Haag. Steeds meer reizigers maken hier gebruik van. Het werd tijd om de verouderde openbare ruimte op te knappen en te laten voldoen aan de eisen van deze tijd. Ook het busstation onderging een metamorfose. Aan wethouder Simon Fortuyn de eer om deze nieuwe ‘groene halte’ op een ludieke manier te openen. 

“Het gebeurt niet vaak dat je een project start tijdens je wethouderschap en dat ook in dezelfde periode kan openen. Ik ga nog een periode door als wethouder, dus nu zal ik dit openen ook”, zegt Fortuyn lachend. Hij vertelt vervolgens over het hele proces waarin er ook weleens iets tegenzat. “Het is een groot project en je denkt alles te weten van de ondergrond maar dan blijkt dat er hier en daar kabels liggen waar je niet op gerekend had. Dat is gelukkig goed gekomen.” Naast de complimenten voor de inzet van de ambtenaren van de gemeente Lansingerland,  bedankt Fortuyn iedereen die hieraan heeft meegewerkt. Vorig jaar april startten de werkzaamheden voor de herinrichting van het metro- en busstation. De kale, stenige stationsomgeving onderging een ware gedaanteverwisseling. Met nieuwe fietsenstallingen, waarvan een groot overdekt gedeelte met bewakingscamera’s, is het aantal fietsparkeerplaatsen verdubbeld. Ook werden de looproutes en de reisinformatie voorzieningen verbeterd. “Het realiseren van een volledig bewaakte stalling staat hoog op mijn lijstje”, zegt de wethouder. “Daarvoor moeten we de financiën nog rond zien te krijgen.” Fortuyn is blij met de uitstraling van de fietsenstalling. “Het DNA van Lansingerland als glastuinbouwgemeente komt hierin tot uiting.” De wethouder wijst naar de dakconstructie die de indruk wekt dat het een dak van een kas is, met daarop allemaal kleine doorzichtige zonnepanelen. “Er komt veel natuurlijk licht binnen waardoor het een open en prettige ruimte is geworden en waar ook heel duidelijk onze tuinbouwgeschiedenis naar voren komt. Dat zie je eveneens aan de zijkant van de overdekte stallingen. In het vlechtwerk van de hekken zijn afbeeldingen van tuinbouwproducten verwerkt, zoals aubergines en komkommers. Het liefste willen we dat mensen op de fiets of elektrische scooter naar het station komen. De parkeerplaatsen voor auto’s zijn slechts met tien plekken uitgebreid. In de overdekte fietsenstalling zijn enkele laadpunten beschikbaar voor elektrische (brom)fietsen. Fortuyn rijdt voor zijn inspectie een rondje op een elektrische scooter en sluit deze vervolgens aan op de laadpaal. Hiermee verklaart de wethouder de nieuwe stationsomgeving voor geopend. Directeur strategie en ontwikkeling RET Arthur Swaab juicht de vernieuwing van het metrostation toe. “Als je alleen al denkt aan het grote aantal huizen dat hier in de toekomst gebouwd zal worden, krijgt dit station steeds een belangrijkere functie”, zegt hij. Swaab doelt hiermee op de overstapfunctie van het station van de RandstadRail tussen Rotterdam en Den Haag, zoals de snelle verbinding naar Zoetermeer (ZoRo) en bussen naar heel Lansingerland. 

Duurzaam
Het stationsgebied is duurzaam ingericht met veel groen en zoveel als mogelijk waterdoorlaatbare gras-betonbestrating. Door het aanleggen van halfopen bestrating is het parkeerterrein aangepast op de klimaatverandering. Daarnaast is er het mos-sedumdak op de wachtruimte en op het dak van de fietsenstallingen zijn zonnepanelen aangebracht. De duurzaamheid vind je ook terug in de werkzaamheden zelf, zoals het gebruik van een stoomwals en andere materialen die aangedreven worden op elektriciteit. De herinrichting kwam tot stand door de samenwerking tussen de (MRDH), de RET en de gemeente Lansingerland. Mede mogelijk gemaakt door een subsidie vanuit de MRDH. De werkzaamheden werden uitgevoerd door: Van Kessel, samen met DAF architecten en landschapsarchitect Peter Verkade. Waalpartners deed de voorbereidingen van het project. Nobutec realiseerde de fietsenstallingen.

Nooit meer wachten in de regen. Bij het busstation is een grote overdekte wachtruimte gebouwd met een mos-sedumdak.

Uit de krant